Tuottavuus ja vastuullisuus

Moottorit

Uusi xC13-moottori tuo moottorivalikoimaamme uusinta teknologiaa ja huippuluokan polttoainetehokkuuden sekä vähentää polttoaineenkulutusta kautta linjan.

Luokkansa johtava teho
Meillä on laaja valikoima dieselmoottoreita kaikkiin käyttötarkoituksiin kahdella eri tilavuudella ja 360–540 hv:n teholla.


Cursor 9

Cursor 9 -moottori on paras valinta kevyempiin kokoonpanoihin.


Cursor xC13

Uusi XCursor 13 -dieselmoottori sisältää huippuluokan voimansiirtotekniikoita, kuten Dual Flow Turbine Volute for Downspeeding -ominaisuuden sekä korkeamman polttoaineen ruiskutuspaineen (2 500 bar), uuden kevyemmän sylinterilohkon, kampiakselin ja nokka-akselin, älykkäät apulaitteet ja kitkan vähentämisteknologian.

Huippuluokan moottori tuottaa jopa 580 hv:n tehon ja 2 500 Nm:n vääntömomentin, joten se sopii täydellisesti raskaisiin tehtäviin, jotka vaativat maksimaalista suorituskykyä.

Moottorin painoa on vähennetty 10 % ja sen kestävyysstandardi on nyt jopa 1,6 miljoonaa kilometriä, mikä on 33 % edeltäjäänsä korkeampi.

Moottori on erittäin tehokas maastoajossa, koska se tuottaa suuren vääntömomentin pienellä pyörimisnopeudella . Se mahdollistaa myös harvemman perävälityksen, joka alentaa moottorin kierroslukua matkanopeuksilla ja vähentää polttoaineen kulutusta.

Uusi High Performance -moottorijarru on markkinoiden paras ja pystyy korvaamaan hidastimen useimmissa työtilanteissa.

Myös uusi Traxon 2 -vaihteisto parantaa suorituskykyä ja vähentää polttoaineenkulutusta, ja peilittömät kamerat parantavat aerodynamiikkaa ja näkyvyyttä ajoneuvon taakse.

Euro VI/E Cursor -dieselmoottoriperhe on täysin yhteensopiva toisen sukupolven HVO/ XTL (EN 15940) -biopolttoaineiden kanssa, jotka vähentävät ajoneuvon well-to-wheel-hiilidioksidipäästöjä.

Traxon 2 -vaihteisto ja HI-TRACTION

Automaattisessa 12-vaihteisessa Traxon 2 -vaihteistossa on useita maastossa ajamista helpottavia ominaisuuksia, kuten heijaustoiminto, maastoajotila, ryömintätila ja neljä peruutusvaihdetta.

HI-TRACTION

HI-TRACTION-järjestelmä aktivoituu automaattisesti ja tuottaa lisää hydraulista pitoa etupyörille, ettei taka-akseli luista liukkailla pinnoilla. Järjestelmä vastaa pito-, ohjattavuus- ja ajoturvallisuusominaisuuksiltaan jokapyörävetoa.

HI-TRACTION-järjestelmä kytketään päälle manuaalisesti, jolloin se siirtyy passiivisesta tilasta valmiustilaan Kun järjestelmä on päällä, se aktivoituu automaattisesti  ja kytkee etuvedon, jos takapyörät sutivat.

Järjestelmä kytkeytyy pois päältä seuraavissa tilanteissa:

• Kuljettaja painaa ohjaamon painiketta.
• Ajoneuvo palaa normaaliin ajonopeuteen ja tieolosuhteisiin.
• Hydrauliöljyn lämpötila on yli 90 °C.

Boost-tila aktivoituu Start/Stop-toiminnon (0–3 km/h) yhteydessä pidon parantamiseksi ja kytkimen kulumisen vähentämiseksi.

Tehokas moottorijarru ja uusi voimainsiirto

AS-ohjaamollisissa malleissa on vakiovarusteena uusi tehokas moottorijarru, joka on kevyempi ja tuottaa yli 15 % enemmän jarrutusvoimaa kuin perusmalli. Moottorijarru korvaa useimmissa tilanteissa hidastimen, jolloin polttoaineenkulutus on pienempi.

Uuden sukupolven 17x-taka-akseli parantaa ajoneuvon suorituskykyä ja pienentää polttoaineenkulutusta. Akseli on nyt saatavilla entistä harvemmalla välityksellä ja uudella Traxon 2 -vaihteistolla.